Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd (Tove Jansson)


Kay Pollak är också en sådan där som sagt en sak jag gärna citerar.

"Utgå från att alla gör sitt bästa utifrån sin egen förmåga och i varje enskilt ögonblick."

Jag brukar försöka tänka det om mig själv när det går dåligt. Ibland om andra människor som också gör underliga val i livet.

Tänka: Jag gjorde mitt bästa i just den stunden utifrån min förmåga och de förutsättningar jag hade i just exakt den stunden. Att är livet jobbigt just då så väljer man att göra saker utifrån vad man klarar av precis där och då. Ibland blir det fel, men på något sätt har man ändå gjort vad man kunnat. Faktiskt. I nästa stund kanske man klarar av något annat för att man från den förra stunden kände att "det där blev ju inte rätt". Man förändrar sin förutsättning. Men man gör alltid så gott som man kan av det man har att jobba med just då, må det vara fysiskt, psykiskt eller kanske omgivningen.

Ni gör alltid ert bästa! Kom ihåg det!

Och om ni förmår, när det går dåligt, tänk på det, så kan det hända att era förutsättningar ändras millimeter för millimeter för varje stund det inte blir som ni velat eller hoppats. Och till slut är förutsättningarna sådana att det går bra eller i alla fall bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0